Augustijnenrei
Augustijnenrei-kaart.jpg

De Augustijnenrei is een waterloop en een straat in het centrum van de Belgische stad Brugge. De rei loopt, als verlengde van de Speelmansrei, van de Ezelbrug tot aan de Torenbrug, vanaf waar ze verder loopt als de Gouden-Handrei. De gelijknamige straat ligt op de noordelijke oever en loopt van de Vlamingbrug tot aan het Oost Gistelhof. De Augustijnenrei wordt overspannen door de Vlamingbrug en de Augustijnenbrug.

De naam "Augustijnenrei" verwijst naar een verdwenen augustijnenklooster, gelegen tussen de Augustijnenrei, de Jan Miraelstraat, de Schrijversstraat en de Hoedenmakersstraat en gesticht in 1286. Op de plaats van de vroegere kloosterkerk is nu een parkeerplaats en een pleintje met lindebomen langs de Augustijnenrei. Namen die ook werden gebruikt waren de 'Van Eyckrei' en de 'Kaeye Van Eyck'.

De Augustijnenrei maakt deel uit van de eerste Brugse stadsomwalling en werd samen met de Smedenrei, de Speelmansrei en de Gouden-Handrei gegraven in 1127-1128, het was eerder een kanalisering van de rivier de Reie. Nabij de Vlamingbrug stond de Vlamingpoort. In 1270 werd de Augustijnenrei, samen met de andere binnenreien, verdiept om er scheepvaart op mogelijk te maken.

Bruges-Canals.jpg