Monumentaal Brugge (5 km)

Plan Wandeling

  • Deze wandeling vertrekt op 't Zand in het kantoor van In & Uit. Dit plein wordt beheerst door het nieuwe Concertgebouw, het majestueuze eigentijdse culturele landmark van de stad.
  • U wandelt de Zuidzandstraat in, één van Brugges vele gezellige winkelstraten. Wat verderop en niet te missen ziet u de Sint-Salvatorskathedraal, Brugges oudste parochiekerk. Bezienswaardig zijn o.a. de gerestaureerde toren, enkele wandtapijten, het majestueuze doksaal met orgel (1619 - 1717), het koorgestoelte en een schat aan schilderijen. In het museum van de Kathedraal vindt u ondermeer oude schilderijen en retabels, koperen grafplaten en reliekschrijnen.
  • Ga verder via de Wollestraat richting Markt. Het Belfort met zijn Hallen is hét praalgebouw van de stad! Wie er de beklimming van 366 treden voor over heeft, kan boven van een adembenemend uitzicht genieten. Op de tweede verdieping bevindt zich de voormalige middeleeuwse schatkamer en helemaal boven de 47 stadsklokken van de Brugse beiaard, goed voor een totaal gewicht van 27 ton.
  • In het oosten van de markt vind u het Provinciaal Hof, een neogotisch gebouw (1887-1921), en de vroegere zetel van de Provincieraad van West-Vlaanderen.
  • Via de Breidelstraat kom je op de Burg. Hier zijn een aantal historische gebouwen beslist uw aandacht waard! Zoals de Basiliek van het Heilig Bloed, een dubbelkapel, met beneden de romaanse Sint-Basiliuskapel (1139-1149) en op de bovenverdieping de kapel waar de Relikwie van het Heilig Bloed bewaard en iedere vrijdag vereerd wordt. Laatstgenoemde kapel kreeg in de 19de eeuw een neogotisch interieur. In het Museum van de basiliek van het Heilig Bloed worden o.a. reliekschrijnen,kerkelijke gewaden en schilderijen tentoongesteld.
  • Het Stadhuis op de Burg is één der oudste stadhuizen (1376-1420) van de Nederlanden. Op de 1ste verdieping kunt u de Gotische Zaal bezoeken, met o.a.een indrukwekkend houten, gepolychromeerd hanggewelf en historische muurschilderingen.
  • In de Historische Zaal worden een aantal voorwerpen, documenten en schilderijen tentoongesteld die op een of andere manier in verband te brengen zijn met de geschiedenis van Brugge.
  • De voormalige Civiele Griffie, een gebouw in renaissancestijl (1534-1537), is recent gerestaureerd en opnieuw gepolychromeerd. Binnen kunt u het museum Brugse Vrije bezoeken. Pronkstuk in dit museum is de prachtige eikenhouten schouw (1529 met albasten fries,ter verheerlijking van Keizer Karel V. Verder ook enkele merkwaardige koninklijke portretten en gerechtigheidstaferelen.
  • Ook te vinden is het voormalig Landhuis van het Brugse Vrije, het oorspronkelijke Landhuis werd in twee periodes gebouwd (1520-25/1722-27). Sinds 1988 wordt het gebruikt als Stedelijk Administratief Centrum . Voorheen (18de eeuw t/m 1984) was hier het Gerechtshof gevestigd. Tot april 2004 bevond zich hier de Dienst voor Toerisme (momenteel kunt u voor toeristische en culturele informatie terecht bij In & Uit op 't Zand 34).
  • De Proosdij dan weer, is een gebouw in barokstijl (1665-66), destijds zetel van de zogenaamde ‘Proosdij van Sint-Donaas’. Onder de bomen op het plein stond vroeger de Sint-Donaaskathedraal. Tijdens graafwerken voor de bouw van een hotel werd hier in 1988 de romaanse kooromgang van de in 1799 verwoeste kathedraal blootgelegd. De kooromgang werd mooi geïntegreerd in de kelders van het hotel. Vlakbij troont ook het beeld van De Geliefden, een symbolische verwijzing naar de talrijke verliefde paartjes die wettelijk in de echt verbonden worden in het nabijgelegen Stadhuis.
  • U verlaat de Burg via de Blinde Ezelstraat. Kijk hier even omhoog, naar de kunstig uitgewerkte overwelving tussen het Stadhuis en de Oude Civiele Griffie. Over het bruggetje komt u bij de Vismarkt. In dit complex (1821) wordt van dinsdag t. e. m. zaterdag, iedere voormiddag, dagverse zeevis verkocht!
  • Het Europa-College is een post-universitaire onderwijsinstelling op de Dijver waar geselecteerde studenten van diverse nationaliteiten een gespecialiseerde opleiding volgen, toegespitst op de diverse aspecten van de Europese Unie. Het Groeningemuseum op de Dijver, biedt een overzicht van de Zuidnederlandse en Belgische schilderkunst (15de-20ste eeuw). Wereldberoemd zijn de meesterwerken van de zogenaamde ‘Vlaamse Primitieven’(Jan van Eyck, Hans Memling en meer). De 20ste eeuw is met enkele exemplarische kunstwerken vertegenwoordigd, m.o.m. een waardevolle collectie werken van Vlaamse expressionisten.
  • Brangwynmuseum-Arentshuis: het belangrijkste onderdeel van dit museum is de Frank Brangwyn-Schenking, bestaande uit schilderijen, tekeningen, aquarellen en meubels.
  • Het Bruggemuseum Gruuthuse, Dijver 17, is het voormalig Paleis van de Heren van Gruuthuse (15de eeuw), dat in 1955 een museumfunctie kreeg. Het zeer gevarieerde museumaanbod bestaat uit meubilair, huisraad, zilverwerk, wandtapijten, kant, keramiek, glas, wapens, muziek-en meetinstrumenten, en meer.
  • U kunt daar niet naast kijken… Het Bruggemuseum Onthaalkerk Onze Lieve Vrouw uit de (13de-15de eeuw): deze kerk wordt nog gerestaureerd en met een 118 meter hoge bakstenen toren, herbergt een uiterst rijk kunstbezit. Blikvanger bij uitstek is de witmarmeren Madonna met Kind, één der meesterwerken van Michelangelo. Eveneens het bekijken waard zijn de 16de-eeuwse Praalgraven van Karel de Stoute en Maria van Bourgondië in het hoogkoor, alsook enkele andere mooi beschilderde grafmonumenten (13de-14de eeuw). Tijdens religieuze diensten is de kerk niet voor bezoek toegankelijk. De toren is de hoogste bakstenen toren van de Nederlanden!
  • Het hoogtepunt blijft toch het Oud Sint-Janshospitaal & Memlingmuseum, Mariastraat 38. In de Corneliuskapel van het historische St.-Janshospitaal (13de-14de eeuw) worden zes authentieke meesterwerken van Hans Memling bewaard. In de voormalige ziekenzaal worden voorts meubelen, schilderijen en voorwerpen tentoongesteld die verwijzen naar de rijke geschiedenis van het hospitaal. Leerrijk is tevens een bezoek aan de Oude Apotheek uit de 17de eeuw. De stijlvol gerenoveerde 19de-eeuwse gebouwen van hetzelfde hospitaal bieden onderdak aan het Kunst-en Congrescentrum Oud Sint-Jan, dat een aangepaste infrastructuur biedt voor congressen, tentoonstellingen, e.d..
  • Ga na dit bezoekje door via de Katelijnestraat, Stoofstraat naar het Walplein. Hier bevindt zich Brouwerij De Halve Maan, Walplein 26: in deze brouwerij, waarvan reeds in 1546 sprake was, draait alles rond ‘De Brugse Zot’, een pittig biertje van hoge gisting, op basis van mout, hop en speciale gist. Het gerstenat kan ter plaatse geproefd worden. Wie meer over het productieproces en de geschiedenis van de brouwerij wil vernemen, kan deelnemen aan een geleid bezoek. De Brugse Zot wordt in bijna iedere Brugs café getapt.
  • Via de Wijngaardstraat, over het Wijngaardplein kom je bij het Begijnhof: het ‘Prinselijk Begijnhof Ten Wijngaarde’, gesticht in 1245, wordt momenteel niet meer door begijnen bewoond, maar wel door zusters van de Orde van St.-Benedictus. In het begijnenhuisje wordt een beeld opgehangen van de leefwereld van de vroegere begijnengemeenschap. Door het straatje met de naam ‘Minnewater’ komt u in het gelijknamige park. Het Minnewater, thans een romantische plek, deed vroeger dienst als handelskom en aanlegplaats voor de ‘barges’ of trekschuiten die een regelmatige transportdienst verzekerden tussen Brugge en Gent. De naam 'Minnewater' komt voort uit de bijhorende legende: het Minnewater! Naast de brug over het Minnewater ziet u de Poertoren, een voormalige munitieopslagplaats.
  • Keer terug naar de Wijngaardstraat, en ga vervolgens de Noordstraat in. Godshuis De Vos (1713): mooi beluik met een merkwaardig kapelletje. Iets verder een mooi gerestaureerde 16de-eeuwse schoorsteen met ovengewelf.
  • Via Groeninge kom je bij het Hof Arents. In het Hof Arents ziet u de beeldengroep ‘Ruiters van de Apocalyps’ van Rik Poot, 1987. Het betreft een allegorische voorstelling van de aardse gruwelen dood, oorlog, honger en revolutie. De Bonifaciusbrug daarentegen is een stukje versteende romantiek, decor bij uitstek voor idyllische foto's!